Zoeken
Boekblad: 'GESPREK OP ZONDAG: Saskia Veen (uitgeverij Lebowski)' over de podcast
  Enno de Witt - Uitgeverij Lebowski lanceerde deze week de eerste aflevering van de podcastserie ‘Lopen met Lebowski’: auteurs gaan in gesprek met hun redacteur op locaties die van belang zijn voor hun werk. Saskia Veen, redacteur en online content manager, heeft de reeks onder haar hoede. ‘We hebben een schat aan verhalenvertellers in huis.’

Boekblad: 'GESPREK OP ZONDAG: Saskia Veen (uitgeverij Lebowski)' over de podcast

Gepubliceerd op 8 december, 2017 om 00:00, aangepast op

Hoe was je week?
‘Lichtelijk euforisch, omdat de podcast eindelijk naar buiten kon. We hebben er een jaar mee rondgelopen, maar er kwamen andere projecten tussendoor en ik moest er even aan schaven tot ik tevreden was. Ik moest ook zelf nog leren monteren.’

Wie ben je en wat is je rol bij Lebowski? 
‘Ik heb een achtergrond in de literatuurwetenschap. Ik ben als stagiair begonnen bij VPRO Boeken en schreef artikelen voor de website. Ik zat naast Nooit meer slapen, zo ben ik in aanraking gekomen met podcasts. Daarna heb ik voor de website van Bruna interviews en blogs gemaakt. Vorig jaar mei ben ik bij Overamstel de sociale media gaan coördineren voor alle imprints. Begin dit jaar ben ik door Oscar van Gelderen ingepikt voor Lebowski. Ik heb mijn scriptie geschreven over hun gebruik van sociale media en hij nodigde me uit voor een gesprek daarover. Toen ik binnenkwam zag ik de scriptie overal uitgeprint liggen. Tijdens dat gesprek vroeg hij of ik wilde solliciteren. Later ben ik ook redacteur geworden en werk ik vooral met jong talent.’

Hoe is het idee ontvangen? Zijn er al veel luisteraars geweest?
‘Er waren twee kampen. Het ene had nog nooit van podcasts gehoord, sprak het verkeerd uit en begreep het niet. Het andere was enthousiast en vraagt zich al langer af waarom het in Amerika groot is en hier niet. Het leuke is dat hierbij Lebowski iedereen de jingle neuriet, die gaat echt in je hoofd zitten.We zijn net twee dagen bezig en het aantal luisteraars is naar verwachting.’

Hoe zijn jullie op het idee gekomen?
‘Bij Lebowski zijn we altijd aan het nadenken over nieuwe manieren om onze auteurs onder de aandacht te brengen en we hebben ook een schat aan verhalenvertellers in huis. Een inspiratie was onder meer Ondercast van Dennis Gaens en Lisa Weeda.’

Waarom zou iemand naar jullie podcasts luisteren?
‘In de reguliere media is de ruimte beperkt en is er veel concurrentie. Wij maken de podcasts ook met onbekende auteurs. Het is eigenlijk een diepte-interview door hun redacteur, met wie ze lange tijd intensief hebben samengewerkt. Het wordt op locatie gemaakt en er zit hopelijk wat lucht en humor in. Podcasts zijn ontstaan doordat amateurs die geen ruimte in de media kregen zelf op hun zolderkamer iets zijn gaan maken. Je hebt niet veel meer nodig dan een microfoon.’

Is het gescript?
‘Nee. Er is geen vragenlijst. De locatie en het boek bieden genoeg aanleiding voor een gesprek.’

Willen alle auteurs meedoen?
‘Allemaal. We baseren onze keuze ook door de locatie, je moet ergens rond kunnen lopen. Het nieuwe boek van Johan Fretz speelt in Suriname, dat gaat ons budget te boven. Maar we doen nog veel meer dingen voor onze auteurs, we maken video’s bijvoorbeeld en onze nieuwsbrief, waarin we ook humor en inhoud proberen te combineren.’

Ben je zelf meer een lezer of een luisteraar?
‘Een lezer. Ik luister wel naar podcasts, maar ik zet ze niet elke week aan. Een favoriet is de podcast over media en technologie door Alexander Klöpping en Ernst-Jan Pfauth. Ze hebben het over supervernieuwende dingen. Het lijkt kroegpraat, maar juist het knullige spreekt me aan. Het is gezellig. De beste podcast vind ik De man met de microfoon van Chris Bajema. Hij gaat de wijk in op zoek naar verhalen. Het is erg spannend, want het kan ook mislukken. Een podcast wordt zo een nieuwe vertelvorm. Een collega die sinds kort bij Lebowski werkt, Maaike Pleging, doet daar onderzoek naar voor haar scriptie.’

Wanneer heb je tijd om naar podcasts te luisteren?
‘Op de gestolen momenten, als je achter het stuur zit, op de fiets of in de trein.’

Heeft de boekhandel er ook iets aan?
‘Daan van der Valk van H. de Vries Boeken heeft al laten weten dat hij enthousiast is. Als boekhandel kun je klanten die meer willen weten verwijzen naar een podcast, maar als boekhandelaar kun je die ook gebruiken om zelf op de hoogte te blijven. Of je ontdekt dat een auteur heel leuk vertelt en voorleest en die dan uitnodigen. Lezers vinden het vaak leuk om een schrijver te leren kennen.’

Welke schrijver zou je zelf het liefst mee uit wandelen nemen?
‘Dat wordt dan toch een Lebowski-auteur. Dave Eggers of David Sedaris, omdat die erg grappig is. Van Eggers ben ik een fan. De eerste keer dat ik bij Lebowski kwam was toen ik hier op de stoep stond omdat hij op bezoek zou komen. Hij schrijft telkens weer een boek in een ander genre. Ze zijn onvoorspelbaar en fris, en passen bij de tijd.’

(Uit: Boekblad, 03-12-2017)

Lees ook het artikel 'Literair luisteren' in Livre Magazine over Lopen met Lebowski, en een eerder artikel in Boekblad "Podcast 'Lopen met Lebowski' geeft lezer ‘uniek inkijkje in uitgeefproces’".

De podcast luister je via Stitcher, SoundCloud, iTunes of podcastluisteren.nl.

Blijf op de hoogte

Volg onze sociale media voor het laatste nieuws: