BOEK

Avond in het paradijs

Avond in het paradijs

Lucia Berlin

ISBN: 9789048841974 | Paperback, 272 blz | € 21.99 |


Lucia Berlin schrijft over het goede en het slechte, en alles daartussenin: worstelende jonge moeders, echtgenoten die hun biezen pakken, ontevreden dochters en tantes op het dak. Met een buitengewone oprechtheid gebruikt ze haar eigen geschiedenis om haar personages tot leven te wekken en weet ze in vluchtige, veelzeggende details, van banale tot aangrijpende, de haast onzichtbare wereld om ons heen te vangen.

Berlins vermogen een situatie te typeren is fenomenaal. Meesterschap.

VPRO Boeken

In de verhalen van Lucia Berlin legt de ellende het af tegen de feestelijkheid. Met als bouwstenen de brokstukken van een leven dat leek af te stevenen op mislukking en vergetelheid schiep Berlin een oeuvre dat terecht een revival beleeft.****

de Volkskrant

Lucia Berlin is not only a soulful chronicler of the lost corners of America... She is also a distinctly female voice, a raspy Marlene Dietrich. She was a beautiful woman who dared to know it, who could feel a bullet zing against the car and say, ‘Hot damn!’”

The New York Times

Berlin ontroert met de stille existentiële wanhoop van een huisvrouw (‘Kersenbloesemtijd’), prikkelt met de dronken dialogen van twee ex-echtgenotes (‘De vrouwen’) of kriebelt met de korte komische impressie van een tooggesprek (‘De Pony Bar in Oakland’).****

Humo

Prachtbloemlezing (...), diamanten proza. (...), gekenmerkt door de timing, het ritme en de spaarzame maar intens beeldende details die eindeloos slijpen en polijsten verraden. [Lucia Berlin] laat huwelijken stranden in één eloquente alinea, roept feesten op in zinnen die swingen als lome jazzsolo's. Maar bovenal geeft ze je het gevoel dat je al die nauwkeurig beschreven momenten - mooi, pijnlijk of ongemakkelijk - niet leest, maar lééft. Welke er uit haar eigen leven gegrepen zijn, doet er dan niet meer toe. Zolang haar stijl ze maar levensecht maakt, ware verhalen in de ware betekenis van het woord.

Het Parool

I’ve been thinking a lot since reading these two books about the question of the ruined woman, and about the female artist who spends her career examining her own abjection, because her fear that everyone will see her shame is less than her fear that no one can see her at all. Berlin seems to be one of these, and she is a master at capturing women in states of disintegration: those who are being damaged, physically or emotionally, by men; those who are immersed in scandal or disdained by society; and those who are intentionally self-destructing. Her oeuvre contains, among lots of other things, a profound record of what shame, trauma, and hanging on by your fingernails looked like on a particular woman—or a particular kind of woman—half a century ago.

The Atlantic

One thing that makes Berlin so valuable is her gift for evoking the sweetness and earnestness of young women who fall in love and then catching them at that moment when things begin to turn, when the trees of their being are forced to grow bark.

The New York Times

Berlin’s writing achieves a dreamy, delightful effect as it provides a look back through time. This collection should further bolster Berlin’s reputation as one of the strongest short story writers of the 20th century.

Publishers Weekly

No dead author is more alive on the page than Berlin: funny, dark, and so in love with the world.

Kirkus Reviews

Berlins verhalen zijn warm, grappig en barsten van de levenslust. Een betere uitsmijter had dit boekenjaar niet kunnen krijgen.

Edith Vroon | Linnaeus Boekhandel