Moedervlekken dagboek (3)

Moedervlekken dagboek (3)

Arnon Grunberg

Onvermijdelijk komt het moment dat de geïnterviewde zichzelf gaat herhalen, al was het maar omdat bepaalde vragen zich herhalen. Op hoeveel verschillende manieren kun je een en hetzelfde onderwerp benaderen?

Dinsdag had ik drie interviews. Vroeger plande de uitgever nog weleens vijf interviews op één dag, maar de arbeider kan tegenwoordig op mededogen rekenen, ongetwijfeld voortkomend uit het inzicht dat het interview nog wel enigszins spontaan moet lijken.
Het eerste interview dinsdagochtend was veruit het beste. Een jongeman aan het einde van de middag, uiterst sympathiek daar niet van, wiegde mij door zijn stemgeluid en de lange pauzes die hij liet vallen bijna in slaap, maar misschien was ik gewoon moe van de eerdere interviews.
Ik mocht of moest – wat vrijwillig lijkt, verwordt al snel tot een verplichting –  niet alleen over mijn eigen boek vertellen, maar ik had voor een ochtendblad ook een lijstje samengesteld met de beste moeders uit de populaire en minder populaire cultuur.
Bijvoorbeeld de moeder uit Mamma Roma van Pasolini, gespeeld door Anna Magnani, een film die mij in tranen deed uitbarsten.
Of de moeder uit Am Ziel van Thomas Bernhard, een stuk waarin moeder en dochter een toneelschrijver uitnodigen naar hun buitenhuis in Katwijk.
In 2011 speelde ik zelf de schrijver. De regisseuze wilde mij daarna nog meer Thomas Bernhard laten spelen, maar hoe leuk het ook was, het acteren moest geen gewoonte worden.
De moeder in dat stuk zegt dingen als: ‘Redde wie zich redden kan/ en geen mens kan zich redden/ niemand heeft zich ooit gered/ niet één enkel mens onder al die miljoenen en miljarden/ niet één enkel mens.’
Ja, dat vind ik mooi. Ik hoopte maar dat de journalist dat net zo mooi vond als ik aangezien de frase ‘redde wie zich redden kan’ de verhouding tussen interviewer en geínterviewde bijzonder goed treft.


Gepost in: proza op 2016-05-05

Door Arnon Grunberg

Arnon Grunberg (1971) is een van de belangrijkste schrijvers van Nederland. Naast romancier is hij columnist, essayist en journalist. Zijn werk wordt vertaald in vele landen en is meermaals bekroond.


Ook van Arnon Grunberg

De caravan, de Joodse bejaarden en de hoofdstukcijfers: Arnon Grunberg over zijn tour du 'Bezette gebieden'

We vroegen Arnon Grunberg om een terugblik op de twee wonderlijke weken die hij doorbracht in een caravan, vanwege de verschijning van zijn nieuwe roman Bezette gebieden. Over geiten, het lokken van bejaarden, koosjere wijn, flauwvallende lezers en het oplossen van het probleem van de literatuur met hoofdstukcijfers.


Anneke Brassinga spreekt Arnon Grunberg toe over zijn nieuwe roman 'Bezette gebieden'

Dit is de toespraak die Anneke Brassinga uitsprak bij de presentatie van de roman Bezette gebieden van Arnon Grunberg, 9 januari 2020 in Beth Shalom te Amsterdam. Over het uitlachen van je lot, het zoeken van een heenkomen, over de epische dimensie van Bezette gebieden, over hoe de lezer op zijn qui-vive moet blijven, over de vleselijke taal die ook exploratie is van verstandhoudingen, waarheden en collectieve heugenis, en meer.




recente posts