Zoeken
Influencer (Jeroen Blankert)
Jeroen Blankert put iedere week uit het nieuws, maar wel vrij onbelangrijk nieuws. Vandaag: Suzanne Schulting gaat richting de 100.000 volgers op Instagram, maar de 21-jarige shorttrackster beschouwt zichzelf niet als influencer. "Ik zie mezelf niet als influencer. Ja, ik probeer mensen te 'influencen' met shorttrack", aldus Schulting in een interview met het AD. Schulting, die tijdens de Olympische Winterspelen dit jaar een gouden medaille op de 1.000 meter won, is zich bewust van het hoge aantal volgers op haar socialemediaprofiel, maar gaat zich daar niet anders door gedragen.

Influencer (Jeroen Blankert)

Gepubliceerd op 2 januari, 2019 om 00:00, aangepast op

*

Stel je voor dat je influencer bent maar je niet zo voelt, zoals Suzanne. Ze laat zich zelf ook niet beïnvloeden door het feit dat ze influencer wordt genoemd. Ze blijft zichzelf. Dat is natuurlijk ook wel heel belangrijk, want als een influencer zich teveel laat beïnvloeden door het beïnvloeden op zich dan krijg je ene hele rare cirkel van invloeden waar niemand meer een touw aan vast kan knopen, en waarin het totaal onduidelijk is wie nu eigenlijk wie in welke mate beïnfluenst. Stel je voor dat ze per ongeluk een bepaalde broek aandoet en daarvan een foto op Instagram zet, zonder de bedoeling, maar wel met als resultaat, dat iedereen die broek koopt en gaat dragen, zodat heel veel mensen ineens in die broek rondlopen, terwijl je eigenlijk zelf dacht dat het een hele stomme broek was en die alleen voor de grap had aangetrokken, zo bij wijze van 'kijk mij eens in mijn idiote broek! Ik durf heus wel met zo'n debiel kledingstuk op Instagram, want zo gewoon ben ik nu eenmaal (maar als jullie niet kijken doe ik gelijk weer een hele mooie jurk aan)' maar dat zet je er natuurlijk niet bij op Instagram, en bovendien leest toch niemand dat. Nou ja, en dan heb je ineens superveel mensen beïnfluenst, en de mode in een bepaalde richting geduwd, zodat je zelf óok niet meer zonder die aanvankelijk stomme broek op straat durft en er nog een paar gaat kopen, want ze gaan ook heel snel stuk, die ooit stomme, maar nu juist enorm modieuze broeken! En de fabrikant begrijpt er helemaal geen snars van, die had zich er al bij neergelegd een nering te hebben in vrij slecht verkoopbare rotbroeken, want die moeten er tenslotte ook wezen, de boog kan niet altijd gespannen zijn. Als er alleen maar supermooie broeken zouden bestaan dan komt er mooiheidsslijtage en lijkt alles hetzelfde. Het is, kortom, superlastig met dat beïnvloeden en je moet er heel voorzichtig mee zijn want voor je het weet loop je in je blote reet op straat, net als die keizer van Andersen met zijn nieuwe kleren.

Jeroen Blankert is ex-drummer, kunstschilder en uitbater van cultureel café De Nieuwe Anita, waarvoor hij de laatste vijf jaar bijna iedere dag een korte wervende, grappige of diepzinnige tekst op Facebook schreef, ter lering en vermaak van de gasten. Nu inzake current affairs op het Lebowski Blog.

Blijf op de hoogte

Volg onze sociale media voor het laatste nieuws: