NY

NY

Karolien Berkvens

Afgelopen maandag stond ik in een boekwinkel in Manhattan. ‘Tomorrow we’re gonna save America,’ zei een jongen die in de winkel werkte. Hij klonk weinig overtuigd, keek zijn collega’s hoopvol aan, maar geen van hen reageerde bevestigend.

Gisteren keek ik naar CNN. Terwijl John King steeds fanatieker op zijn scherm drukte in de hoop een dorp te vinden waar een blik Democratische kiezers opengetrokken kon worden, werd het op straat steeds stiller. De election projections werden afgewisseld met reclames: koop een auto, slik een pil, laat je tanden bleken en je wordt een gelukkig mens.


Het was de afgelopen week stralend weer, iedere dag een strakblauwe hemel en een temperaturen rond de twintig graden. Vandaag regende het. Alsof het zo moest zijn. We liepen van Chinatown naar de Upper East Side. Had je nergens van geweten, dan had je in de straten van New York niet veel gemerkt van de historische verkiezingsuitslag. We belandden min of meer toevallig bij de Trump Tower op de Fifth Avenue. Er reden eindeloze geblindeerde auto’s en politiewagens voorbij, een zwarte man hield een spandoek in de lucht waarop hij Trump bedankte en twee Brabanders zeiden tegen elkaar dat ze er toch maar mooi bij waren.


Ik ben in New York, omdat mijn man hier met Toneelgroep Amsterdam de voorstelling Kings of War speelde, een compilatie van drie koningsdrama’s van Shakespeare waarin heerszuchtige mannen zich laten leiden door hun onstilbare honger naar macht. De criticus van de New York Times raadde zijn lezers met klem aan een ‘therapeutic seat’ te reserveren, want de catharsis van de voorstelling kon in het echte leven weleens uitblijven.


Trump is in de verste verte geen Shakespearepersonage. Hoelang de catharsis op zich laat wachten, is onheilspellend ongewis. Ik vond het tekenend dat er op straat gezwegen werd, alsof het tot het publiek nog niet is doorgedrongen dat de voorstelling voorbij is.


Gepost in: current affairs op 2016-11-11

Door Karolien Berkvens

Karolien Berkvens (1986) woont en werkt in Berlijn. In 2015 verscheen bij Lebowski haar lovend ontvangen debuutroman Het uur van Zimmerman. Op dit moment schrijft ze aan haar tweede roman, gesitueerd in het Duitsland van 1989 en 2016.

Om de zoveel tijd bericht Karolien vanuit de Duitse metropool met korte verhalen, artikelen over Duitse literatuur en interviews met Duitstalige schrijvers.


Ook van Karolien Berkvens

Een nieuwe politische Heimat

De progressieve Duitse kiezer zit met de handen in het haar. Op 24 september vinden de Bondsdagverkiezingen plaats en de kans is groot dat Angela Merkel haar vierde zege behaalt.


Was Karolien Berkvens zu sagen hat (7)

Karolien Berkvens is de auteur van het succesvolle debuut Het uur van Zimmerman. Woonachtig in Berlijn schrijft ze maandelijks op Hebban over nieuwe Duitstalige literatuur die ook in Nederland zal verschijnen of recentelijk is verschenen, naar aanleiding van een gesprek met de Duitse auteur. Voor deze aflevering sprak Karolien met Marica Bodrožić n.a.v. haar roman Kersenhout en oude gevoelens. Wij plaatsen door.




recente posts

Gepost op: 2018-07-20 in: faits divers
Gepost op: 2018-07-19 in: faits divers