NY

NY

Karolien Berkvens

Afgelopen maandag stond ik in een boekwinkel in Manhattan. ‘Tomorrow we’re gonna save America,’ zei een jongen die in de winkel werkte. Hij klonk weinig overtuigd, keek zijn collega’s hoopvol aan, maar geen van hen reageerde bevestigend.

Gisteren keek ik naar CNN. Terwijl John King steeds fanatieker op zijn scherm drukte in de hoop een dorp te vinden waar een blik Democratische kiezers opengetrokken kon worden, werd het op straat steeds stiller. De election projections werden afgewisseld met reclames: koop een auto, slik een pil, laat je tanden bleken en je wordt een gelukkig mens.


Het was de afgelopen week stralend weer, iedere dag een strakblauwe hemel en een temperaturen rond de twintig graden. Vandaag regende het. Alsof het zo moest zijn. We liepen van Chinatown naar de Upper East Side. Had je nergens van geweten, dan had je in de straten van New York niet veel gemerkt van de historische verkiezingsuitslag. We belandden min of meer toevallig bij de Trump Tower op de Fifth Avenue. Er reden eindeloze geblindeerde auto’s en politiewagens voorbij, een zwarte man hield een spandoek in de lucht waarop hij Trump bedankte en twee Brabanders zeiden tegen elkaar dat ze er toch maar mooi bij waren.


Ik ben in New York, omdat mijn man hier met Toneelgroep Amsterdam de voorstelling Kings of War speelde, een compilatie van drie koningsdrama’s van Shakespeare waarin heerszuchtige mannen zich laten leiden door hun onstilbare honger naar macht. De criticus van de New York Times raadde zijn lezers met klem aan een ‘therapeutic seat’ te reserveren, want de catharsis van de voorstelling kon in het echte leven weleens uitblijven.


Trump is in de verste verte geen Shakespearepersonage. Hoelang de catharsis op zich laat wachten, is onheilspellend ongewis. Ik vond het tekenend dat er op straat gezwegen werd, alsof het tot het publiek nog niet is doorgedrongen dat de voorstelling voorbij is.


Gepost in: current affairs op 2016-11-11

Door Karolien Berkvens

Karolien Berkvens (1986) woont en werkt in Berlijn. In 2015 verscheen bij Lebowski haar lovend ontvangen debuutroman Het uur van Zimmerman. In 2018 schreef ze haar tweede roman, Zoon van Berlijn, een groots en ambitieus boek over onze tijd. 

Om de zoveel tijd bericht Karolien vanuit de Duitse metropool met korte verhalen, artikelen over Duitse literatuur en interviews met Duitstalige schrijvers.


Ook van Karolien Berkvens

#unteilbar

Honderdduizenden mensen demonstreerden dit weekend in Berlijn tegen racisme, xenofobie en extreemrechts, iets waar Duitsland recentelijk steeds vaker mee te maken lijkt te hebben.  Lebowski-auteur Karolien Berkvens, woonachtig in Berlijn, was een van de velen. Hoe heeft zij de gigantische demonstratie ervaren?

 


De Dag van de Duitse Eenheid

Karolien Berkvens woont afwisselend in Berlijn en Amsterdam. Sinds de hereniging viert Duitsland ieder jaar de Dag van de Duitse Eenheid. Karolien biedt een inkijkje in deze modern-Duitse traditie, en stelt in het verlengde daarvan de vraag: wie is de Oost-Duitser?

 




recente posts