ISBN: 9789048802685 | NUR: 302 | Verschenen: Oktober 2009 | Prijs: € 12.50 | Oorspronkelijke titel: A Heartbreaking Work of Staggering Genius | Vertaling: Irving Pardoen | Download de cover

Een hartverscheurend verhaal van duizelingwekkende genialiteitDave Eggers

De absolute literaire sensatie van het vorige millennium was Een hartverscheurend verhaal van duizelingwekkende genialiteit van Dave Eggers: sensationele recensies (door twintig critici verkozen tot boek van het jaar 2000), spraakmakende optredens, zeer grote verkoopaantallen én een hartverscheurend verhaal: het gaat over de tragische dood van Eggers’ ouders (die binnen vijf weken na elkaar aan kanker stierven toen hij eenentwintig jaar oud was) en de wijze waarop hij zijn dan achtjarige broertje Toph opvoedt.

‘Ik pak zijn hand en we gaan door het venster en vliegen over de snel geschetste bomen, en dan op naar Californië.’ Hier is eindelijk weer een boek dat nu al de klassieker voor een hele generatie is. Het is, zoals HP/De Tijd reeds schreef, ‘zowel een mis voor de doden als een toast op het leven’.

De meningen

‘Dit boek heeft geen quotes nodig’ Rick Moody

‘Een postmodern weesjongensboek...een van de origineelste romans die de afgelopen tijd in Amerika verschenen zijn... Eggers’ bravoure, zijn vermogen met mooie zinnen en humoristische terzijdes de zware werkelijkheid te verlichten, is groot genoeg om de 544 pagina’s voor saaiheid te behoeden. Het grootste compliment dat je Eggers kunt geven is dan ook dat zijn debuut de uitzinnige titel waarmaakt: e.h.v.v.d.g. is bij tijd en wijle hartverscheurend, en vertoont de sporen van een uitzonderlijk talent’ Pieter Steinz, NRC Handelsblad

‘Het is zowel een mis voor de doden als een toast op het leven... Alleen op de wereld, maar dan met z’n tweeën’ Ron Kaal, HP/De Tijd

‘Dit is prachtig...dit is geweldig!’ Hubert van Belois, inkoper Boekenpartners

‘De verteller is een broertje van Holden Caulfield, Salingers beroemde hoofdfiguur uit The Catcher in the Rye...Eggers schrijft lange zinnen die je opjagen en naar adem doen happen en wisselt die af met dialogen die uit ultrakorte zinnetjes bestaan. Hij is neurotisch, eerlijk, snerpend, verlegen, onredelijk, grappig en altijd zelfbewust...een deksels debuut’ Xandra Schutte, Vrij Nederland

‘Lees dit boek. Lach, huil en vergeet niet: the author does not look good in red’ Ilonka Leenheer, Elle

‘Een boek om van in de war te raken. Niet alleen vanwege de krankzinnige titel of omdat je maar zelden zoiets goeds leest, maar ook omdat Eggers een virtuoos literair spel speelt’ Dirk-Jan Arensman, Het Parool

‘Ontroerend en hilarisch’ Jim Schilder, De Groene Amsterdammer

Wat het verhaal bijzonder maakt, en het uittilt boven de standaard autobiografie, is de zelfreflexie, de hyperbewuste stijl van de verteller, en een uitbundig gevoel voor humor’ Corine Vloet, NRC Handelsblad

‘Een fabelachtig boek, soms ontroerend, soms dolkomisch, dan weer somber. Het is een moderne tranentrekker zonder dat het larmoyant wordt. Bovendien is het schitterend geschreven. Hoe je het wendt of keert, e.h.v.v.d.g. is inderdaad een boek dat alle debuten van de laatste tijd, ook dat verrassende Nederlandse debuut De geschiedenis van mijn kaalheid van Marek van der Jagt, met afstand verslaat’ Nico de Boer, Noordhollands Dagblad

‘Twee wezen schrijven een fantastisch mooi boek’ Bart Vanegeren, HUMO

‘Superdebuut van een schrijver die gekmakend zelfbewust is en toch weet te ontroeren. Hilarisch, irritant, pijnlijk en briljant. Afijn, woorden schieten te kort. Zie ook titel’ Boeken top tien Boekhandel Scheltema, Amsterdam

‘Bewonderenswaardig monter’ Graa Boomsma, De Groene Amsterdammer

‘Het is moeilijk om niet gecharmeerd te raken van dit brutale, eigenzinnige, treiterige en bij vlagen adembenemende boek...in dit indirecte, in elke zin ademende streven naar orde, zit hem de integriteit, kwaliteit en overtuigings kracht van dit stronteigenwijze rotboek’ Hans Bouwman, de Volkskrant

‘Briljant’ Henk Pröpper, tijdens Zeeman met boeken

‘Met veel vaart, levenshonger en zelfrelativering geschreven’ Eva Berghmans, Standaard der Letteren

‘Een razendsnel geschreven verhaal, boordevol dramatische gebeurtenissen en veel grappen’ Henk van Renssen, de Volkskrant

‘Ironisch én bloedserieus, ouderwets én eigentijds, pretentieus én belachelijk, kitscherig én echt...een verhaal dat tragiek aan intelligentie paart’ Jeroen de Preter & Bert Bultinck, De Morgen

‘Superieur vermaak’ Joost Geerts, Eindhovens Dagblad

Een grandioze poging tot uiterste eerlijkheid’ Ingrid Hoogervorst, De Telegraaf

‘Briljant’ Maarten Doorman, tijdens Zeeman met boeken

‘In het balanceren tussen de tragiek van een literaire soap en de verwarrende realiteit van het dagelijks leven toont Eggers zich een evenwichtskunstenaar’ Gertjan Vincent, Trouw

‘e.h.v.v.d.g. is origineel, droevig, grappig en origineel geschreven. Of, zoals de uitgever schrijft: “Wij geloven in dit boek. U ook”’ Marieke Kremer, Spits

‘Beste titel, beste debuut en beste roman’ Nieuwe Revu, beste boeken van 2000

‘Indeed heartbreaking is het debuut e.h.v.v.d.g. van Dave Eggers. Het leest als een postmoderne Alleen op de wereld; Eggers combineert een ouderwets aanstekelijke vertelstijl met baldadige, anarchistische vorm- en tekstgrappen’ Joost Zwagerman, Vrij Nederland, beste boeken 2000

‘Bij vlagen briljant, treiterig, opschepperig, ironisch, en, zoals de titel belooft: hartverscheurend’ Xandra Schutte, Vrij Nederland, beste boeken 2000

‘De schrijver speelt een virtuoos spel met hyperbewustzijn’ Bea trijs Ritsema, NRC Handelsblad, beste boeken 2000

‘e.h.v.v.d.g. laat zien hoe dik doen een een dun verhaal niks uitmaken als je kan schrijven. Eggers bedriegt je waar je bij staat’ Maarten Doorman, NRC Handelsblad, beste boeken 2000

‘Een postmodern weesjongensboek van de interessantste Amerikaanse debutant sinds Tristan Egolf. Grappig, droevig en knettergek’ Pieter Steinz, NRC Handelsblad, beste boeken 2000

‘Inderdaad’ Corine Vloet, NRC Handelsblad, beste boeken 2000

‘Wat het verhaal bijzonder maakt, en het uittilt boven de standaard autobiografie, is de zelfreflexie, de hyperbewuste stijl van de verteller, en een uitbundig gevoel voor humor’ Corine Vloet, NRC Handelsblad